Vrouw werkt achter haar laptop aan de keukentafel in de woonkamer van een huis

Methodieken

De hulpverleners van Agathos gebruiken verschillende methodieken en werkpaden tijdens de begeleiding. Hierbij richten we ons op het eigen kunnen van de cliënt, zodat de cliënt samen met het netwerk leert om problemen op te lossen en leert omgaan met de hulpvraag. Wij werken ook regelmatig met creatieve werkvormen, zoals ervarings- of lichaamsgerichte werkvormen, creatieve middelen, muzisch agogische middelen (MAM) zoals spellen of muziek en werkvormen buiten.

Methodieken

Oplossingsgericht werken

Klap in/uit

'Oplossingsgericht werken' is de basismethodiek binnen onze ambulante hulpverlening. Dit is verwerkt in alle onderdelen van ons hulpverleningsproces en kunnen we tegelijk inzetten met andere methodieken. Het doel is dat cliënten problemen zelf leren oplossen, zodat zij op hun eigen manier en samen met de mensen om hen heen leren omgaan met de hulpvraag. Bij kinderen werken we via de oplossingsgerichte methode 'Kids Skills'.

Samenwerken met het netwerk

Klap in/uit

Als de cliënt moeite heeft met het reilen en zeilen in het gezin, vinden we het belangrijk dat de cliënt steun zoekt bij zijn/haar sociale netwerk. Onze hulpverleners geloven in die samenwerking en betrekken daarom de omgeving van de cliënt. Lees meer over de samenwerking met het netwerk.

Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet

Klap in/uit

Deze methode bestaat uit twee delen. De focus ligt hierbij op het verbindend opvoeden door de ouders/verzorgers. ‘Nieuwe Autoriteit’ is een basishouding van waaruit opvoeders kunnen handelen. Het doel is dat ouders zich minder machteloos voelen in de opvoeding en een manier vinden om sterker in de schoenen te staan. Zo richten zij zich op hun eigen gedrag en niet op het gedrag van het kind. Dit helpt om een andere reactie te kiezen als er boosheid of geweld ontstaat. Deze methode kunnen we bij alle leeftijden en problematiek inzetten.

Als er sprake is van risicovol gedrag van het kind, gebruiken we de methode ‘Geweldloos Verzet’. Bijvoorbeeld bij forse problematiek zoals huiselijk geweld, drugs- en alcoholgebruik, schoolverzuim of pestgedrag. Dit heeft als doel dat de ouders zich met hulp van hun netwerk (zoals familie, vrienden, buren, leraren) inzetten om het ongewenste gedrag van hun kind te laten stoppen.

SCHIP en Parallel Solo Ouderschap

Klap in/uit

SCHIP
Tijdens deze vorm van begeleiding leren partners naar elkaar luisteren en elkaars wensen kennen. Daarbij ligt de focus op het herstellen van de verbroken verbinding. De gesprekken worden begeleid door onze SCHIP-behandelaren (met licentie). Dit heeft als doel dat de partners weer leren samenwerken als ouders.

Parallel Solo Ouderschap
Deze aanpak richt zich op het versterken van de rol als ouder en het eigen deel van de opvoeding. De relatie tussen de opvoeder en het kind staat hierbij centraal. De hulpverlener bespreekt met de ouder hoe conflicten tussen beide ouders voorkomen kunnen worden, zodat er ruimte ontstaat voor betere communicatie tussen de opvoeders.

Lees meer over onze hulp bij relatie en scheiding.

Kleine Stapjes

Klap in/uit

'Kleine Stapjes' is een vorm van Praktisch Pedagogische Gezinsbegeleiding (PPG) voor ouders van jonge kinderen (0-4 jaar) met een ontwikkelingsachterstand of beperking. Hiermee kunnen we onderzoeken wat een kind al wel of nog niet kan. De nadruk van deze methode ligt op het stimuleren van de ontwikkeling van het kind. Dit kan door samen met het kind vaardigheden te oefenen. We richten ons op de lichamelijke ontwikkeling (grove en fijne motoriek), het goed leren praten, de sociale ontwikkeling en het leren ‘zelf doen’.

Words and Pictures

Klap in/uit

Uitleggen van gebeurtenissen uit het heden en verleden is belangrijk voor de ontwikkeling van zowel kinderen als volwassenen. Bij de methode ‘Words and Pictures’ gebruiken we een verhaallijn met afbeeldingen voor kinderen. Dit leert hen situaties begrijpen waar volwassenen moeilijk over kunnen praten. Dit geeft ouders en anderen handvatten om met de juiste woorden lastige dingen met kinderen te bespreken. Dit gebruiken we op verschillende manieren:

  • In situaties waarbij kinderen bijvoorbeeld mishandeld zijn, meemaken dat één van de ouders ernstig ziek wordt, een uithuisplaatsing meemaken of als een kind te maken heeft met een scheiding.
  • Om een kind informatie te geven waar hij/zij nog niet van weet.

Werkwijze Richtlijnen Jeugdhulp

Wij werken volgens de Richtlijnen Jeugdhulp. Om effectiever te werken gebruiken onze hulpverleners het werkdocument ‘Richtlijnen Jeugdhulp’ van Agathos. Het document verwijst per richtlijn naar passende middelen. Zo kunnen we dit makkelijk gebruiken bij de cliënt. Het werkdocument ‘Richtlijnen Jeugdhulp’ van Agathos is onderdeel van ons werkproces. De aanmeldcoördinator kijkt welke richtlijn van toepassing is, de ambulant hulpverlener rapporteert welke richtlijn gebruikt wordt en indien mogelijk verwerken we de richtlijnen in de doelen.

Ronde gekleurde papieren met woorden als creatieve werkvorm in de hulpverlening

Werkpaden

Onze werkpaden (zoals 'Act' of 'Picto Perfect') beschrijven de interventies en tools waarmee de hulpverleners van Agathos werken, zoals handvatten voor begeleid bezoek, omgaan met een licht verstandelijke beperking en rondom rouw- en verliesverwerking.

Begeleid bezoek

Klap in/uit

Tijdens een bezoek tussen ouder en kind kan het gebeuren dat emoties hoog oplopen. Onze hulpverleners begeleiden bezoeken tussen ouder en kind op een professionele manier. Zo werken we aan het verbeteren en/of onderhouden van veilig contact met elkaar. De hulpverlener zorgt voor structuur, duidelijkheid en toezicht tijdens het bezoek en tijdens de overgangsmomenten als een kind gebracht of opgehaald wordt. Lees meer over onze begeleiding bij bezoek.

Cognitieve benadering

Klap in/uit

Cognitieve benadering is een verzamelnaam van verschillende manieren om gedachten, gevoel en gedrag te veranderen. Onder de cognitieve benadering vallen onder andere:

  • RET (Rationeel Emotieve Therapie) met het GGGG-model (Gebeurtenis, Gedachte, Gevoel, Gedrag).
  • CGT (Cognitieve gedragstherapie) met het ABC-schema. ABC staat voor het observeren van het gedrag (Actie), de mogelijke oorzaken (Bewegers) en de gevolgen van het gedrag (Consequenties).
  • ACT (Acceptance and Commitment Training ofwel Therapy).

Agathos hulpverlening biedt geen behandeling. De principes van de cognitieve benadering middels RET en CGT kunnen echter heel behulpzaam zijn. Als cliënten onder behandeling zijn, krijgen ze vaak opdrachten mee die gebaseerd zijn op verschillende cognitieve benaderingen. Onze hulpverleners helpen en ondersteunen bij de praktische uitvoering van deze opdrachten.

Licht verstandelijke beperking

Klap in/uit

Aan de hand van achtergrondinformatie en handvatten begeleiden we cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB).

Werken met beelden

Klap in/uit

Beelden zijn belangrijk binnen de hulpverlening. Door samen met ouders foto’s of video’s terug te kijken, wordt duidelijk hoe kind en ouder op elkaar reageren. Dit laat zien hoe de ouder kan focussen op de positieve ontwikkeling van het kind. Agathos heeft daarom een eigen werkboek ontwikkeld ‘Werken met beelden’, waarin de hulpverlener stap voor stap beelden in gezinnen gebruikt.

Picto Perfect

Klap in/uit

Pictogrammen gebruiken we als zichtbare ondersteuning bij het gesprek tussen ouder en kind. Dit helpt bij het maken van overzicht en structuur. Dit zetten we in voor:

  • Het overzichtelijk maken van het dagprogramma.
  • Het maken van een geheugensteun.
  • De volgorde van handelingen.
  • Het makkelijk(er) maken van keuzes.

Online hulpverlening

E-health

De hulpverlening van Agathos kan voor een deel digitaal plaatsvinden via e-health. We gebruiken dan videobelgesprekken, online hulpverleningsmodules of apps om aan uw herstel te werken.
 

Contact met Agathos hulpverlening

Meer informatie over onze methodieken?

Hulpverlener in het onderwijs leest boek voor aan jong kind aan tafel

Vind de juiste hulp bij u in de buurt

Zorgzoeker