Het goede doen en dat ook goed doen, dáár gaan we voor bij Lelie zorggroep. We vinden hoge kwaliteit heel belangrijk. Kwaliteit betekent voor ons dat we deskundig en persoonlijk zijn in alle contacten die we met u hebben. Van telefoniste tot zorgprofessional, van vrijwilliger tot facilitair medewerker. We kijken altijd samen wat nodig en mogelijk is en u kunt erop vertrouwen dat we altijd ons best doen om u bij Lelie zorggroep goede, persoonlijke zorg, hulp en diensten te bieden. Alle onderdelen van Lelie zorggroep hebben het ISO-kwaliteitskeurmerk.

Cliënttevredenheid

Bent u tevreden over Lelie zorggroep of heeft u een klacht? Praat erover, vertel het ons, plaats een waardering op Zorgkaart Nederland of neem contact op met de klachtenfunctionaris.

Oude man op de bank met tablet en zorgverlener ernaast vullen zelfredzaamheidsscan zeker in huis in
Jonge vrouw en oude vrouw zitten samen aan tafel in een ouderwets ingericht appartement en kijken samen naar een geprint documentje

Het Generiek Kompas

Alle organisaties die zorg of hulp verlenen moeten zich houden aan het ‘Generiek Kompas’, dus ook Lelie zorggroep. Dit kwaliteitskompas is opgesteld door zorgorganisaties en Zorginstituut Nederland, in opdracht van de overheid. Vroeger waren er drie kwaliteitskaders, voor verpleeghuiszorg, wijkverpleging en Wlz-zorg thuis. Sinds 1 juli 2024 is er één Generiek Kompas voor alle zorg en hulpverlening.

In dit Generiek Kompas staat welke kwaliteit u als cliënt en naaste mag verwachten van de zorg, thuis, in de wijk of in het verpleeghuis. Het Generiek Kompas sluit aan bij wat we belangrijk vinden bij Lelie zorggroep: samen kijken wat zorgvragers zelf kunnen en hoe de zorg daarop kan aansluiten. Het Generiek Kompas is belangrijk. Daarom controleren de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de zorgverzekeraars of en hoe zorgorganisaties Het Generiek Kompas naleven.

ISO-kwaliteitskeurmerk

Alle onderdelen van Lelie zorggroep hebben het ISO-kwaliteitskeurmerk. ISO is een bekend internationaal kwaliteitskeurmerk voor allerlei soorten organisaties, waaronder die in de zorg. Het ISO-keurmerk houdt in dat we ons houden aan de eisen van ISO voor de kwaliteit van onze zorg. En dat we onze zorg steeds weer verbeteren.


Documenten

Wet zorg en dwang

De Wet zorg en dwang gaat erover dat niemand onvrijwillig zorg mag ontvangen. Behalve: als er een ernstig nadeel is. Die wet volgen we bij Lelie zorggroep zo goed mogelijk op. Het gaat bij de Wet zorg en dwang bijvoorbeeld om onvrijwillige zorg bij cliënten met een verstandelijke beperking of psychogeriatrische aandoening, zoals dementie.

Bij Lelie zorggroep kijken we altijd sámen wat nodig en mogelijk is. Soms kunnen mensen niet goed (meer) zelf inschatten wat goed voor hen is. Dan is er de Wet zorg en dwang om toch zorg te bieden, als dat nodig is. Het uitgangspunt is zo weinig mogelijk onvrijwillige zorg. Pas als er echt geen alternatieven zijn, kan er onvrijwillige zorg worden toegepast. Als iemand de weg niet kan terugvinden of niet veilig is in het verkeer, dan is dat een ernstig nadeel. Het is dan niet verstandig om naar buiten te gaan. Onze artsen, psychologen en eerstverantwoordelijk verzorgenden maken deze afweging, samen met (de mantelzorgers van) de cliënt. Ook stemmen we de lijn af met de cliëntenraad. We maken voor elke bewoner deze afweging elke drie maanden opnieuw en wegen steeds opnieuw af wat de mogelijkheden zijn. Zo bieden we maatwerk aan elke cliënt en geven we daarmee zorgvuldig uitvoering aan de Wet zorg en dwang.

Als er sprake is van onvrijwillige zorg, betekent dit niet meteen dat u of uw naaste moet worden opgenomen op een gesloten afdeling. Ook op ‘open’ afdelingen in verpleeghuizen is het mogelijk om onvrijwillige zorg toe te passen, als dat nodig is. In de toekomst kan dit mogelijk ook thuis. Op de website Dwang in de zorg vindt u brochures waarin de Wet zorg en dwang voor diverse doelgroepen wordt uitgelegd.

Vrouwelijke mantelzorger slaat arm om oude meneer in het verpleeghuis op slaapkamer en lezen samen de krant aan tafel

Cliëntvertrouwenspersonen bij de Wet zorg en dwang

Bent u het niet eens met de toepassing van de onvrijwillige zorg? Bespreek dit dan met uw zorgverleners. Als u er samen niet uitkomt, is er de cliëntvertrouwenspersoon. Deze cliëntvertrouwenspersoon is niet in dienst bij Lelie zorggroep en komt op voor de belangen van u en uw naaste. Op de website cliëntvertrouwenspersoon wzd vindt u meer uitleg en voorbeelden waarmee u terecht kunt bij de cliëntvertrouwenspersoon. Hieronder leest u de contactgegevens van de cliëntvertrouwenspersonen en hoe u deze kunt bereiken.

Vanuit het LSR

Regio Rotterdam/Zuid-Hollandse eilanden
Bianca Knigge (instantiebeheerder| b.knigge@hetlsr.nl | 06 21 39 33 05

Regio Rotterdam/Zuid-Hollandse eilanden
Faruk Yürdem | f.yürdem@hetlsr.nl | 06 11 26 32 62

Regio Zeeland
info@hetlsr.nl | 088 20 15 920

Regio Zwolle/Twente
Margreeth Rebers | m.rebers@hetlsr.nl | 06 21 38 51 22

Verpleeghuis Riederborgh
Anja Noorlander | a.noorlander@hetlsr.nl | 06 25 27 26 97