De cliëntenraad komt op voor de belangen van cliënten. Bij Lelie zorggroep vinden we het heel belangrijk om cliënten te betrekken bij de dingen die we doen. Daarom hebben we meerdere cliëntenraden. Er is een centrale cliëntenraad van Lelie zorggroep. En een cliëntenraad voor de mensen die thuis zorg of hulp krijgen. Ook heeft elke locatie van Lelie zorggroep een eigen cliëntenraad.
Elke cliëntenraad bestaat uit minimaal vijf en maximaal negen leden. Dit zijn cliënten of familieleden/ mantelzorgers van cliënten. Ze geven - gevraagd en ongevraagd - advies aan de raad van bestuur en managers van Lelie zorggroep. De cliëntenraad behandelt geen individuele klachten, want daar is onze klachtenfunctionaris voor.
Centrale cliëntenraad
De centrale cliëntenraad is door de organisatie benoemd. De leden zijn cliënten (of familieleden/mantelzorgers) die zorg of hulp ontvangen van Lelie zorggroep, Agathos, Curadomi of Lelie zorggroep wonen, zorg en welzijn. Als er nieuwe besluiten worden genomen die gevolgen hebben voor onze cliënten, informeert de raad van bestuur altijd eerst de centrale cliëntenraad. De cliëntenraad verdiept zich in de besluiten en betrekt daar soms ook andere cliënten en deskundigen bij. Daarna komt de cliëntenraad met een advies terug bij de raad van bestuur. De cliëntenraad geeft soms ook op eigen initiatief advies aan de raad van bestuur.
Omdat de christelijke levensovertuiging belangrijk is voor de organisatie, geldt dat ook voor de leden van de cliëntenraad. Als cliëntenraad letten ze er ook op of de christelijke levensovertuiging van Lelie zorggroep herkenbaar is in de zorg en hulpverlening.
De leden van de centrale cliëntenraad
- Dhr. M. van Veen (voorzitter)
- Dhr. J.W. Hoogeweegen (vice-voorzitter en secretaris)
- Dhr. K. van Pelt (penningmeester)
- Dhr. P.J. Sutter
- Dhr. W. Epema
- Dhr. J. de Jong
- Mevr. M. Romer
- Mevr. C. Rijsdijk
- Mevr. M.L. de Groot
- Dhr. F. Steutel
- Dhr. H. Roseboom
- Dhr. D.J. van der Bijl
Jaarverslag
Het jaarverslag van de cliëntenraad is opgenomen in het jaarverslag van Lelie zorggroep.
Cliëntenraden op locaties
Alle locaties van Lelie zorggroep hebben een eigen cliëntenraad. Ze zijn de schakel tussen de bewoners van de locaties van Lelie zorggroep. Ze komen op voor de belangen van alle cliënten en hebben ook direct contact met de locatiemanager. De cliëntenraad denkt ook mee in de beslissingen over de zorg en de behandeling en het welzijn voor de bewoners. En de ontwikkelingen en identiteit van de organisatie.
Kijk voor meer informatie over de cliëntenraden van locaties op de pagina van de betreffende locatie.
Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ)
De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen is duidelijk over de rol van cliëntenraden. De cliëntenraden van Lelie zorggroep geven bijvoorbeeld advies of instemming over:
- Maaltijden
- Het drinken van koffie, thee of frisdrank
- De was en de kleding
- Hulpmiddelen, zoals rolstoelen en tilliften
- Activiteiten en ontspanning
- Aandacht en respectvolle bejegening
- Beleidsplannen over nieuwe vormen van zorg’
- Blijvende veranderingen in de organisatie, die betrekking hebben op onze cliënten
Contact met de cliëntenraad
De cliëntenraden vertegenwoordigen alle cliënten van Lelie zorggroep. Bent u cliënt bij Lelie zorggroep of bent u een familielid of mantelzorger? En heeft u vragen? Of wilt u graag een vergadering bijwonen? Of lid worden? Neem contact met ons op!