Hulp op school
Soms heeft een kind extra hulp nodig op school. Bijvoorbeeld op het gebied van gedrag of sociaal contact met andere kinderen. Wij werken op de basisschool en middelbare school in het regulier en speciaal (basis of voortgezet) onderwijs. Onze hulpverleners bieden begeleiding op school (in een groep, één-op-één of een combinatie hiervan). Dit doen we als kinderen zo vastlopen dat ze de les niet meer goed kunnen volgen. Onze hulpverleners werken hierin goed samen met de ouders en leerkrachten op school.
Begeleiding in of buiten de klas
De medewerkers werken in of buiten de klas en helpen kinderen bij
de omgang met zichzelf en anderen. We begeleiden bij het verbeteren van:
- Sociaal-emotionele vaardigheden, zoals de omgang met anderen.
- Praktijkvaardigheden, bijvoorbeeld meer zelfstandigheid ontwikkelen.
- Werkvaardigheden.
- Vaardigheden op medisch gebied in combinatie met gedrag. Denk hierbij aan begeleiding bij het toedienen van sondevoeding of inhaleren van medicatie.
- Prikkelverwerking.
Tijdens schooldagen werkt uw kind met de hulpverlener aan deze vaardigheden. Hierdoor ontstaat er ruimte bij uw kind om onderwijs van de leerkracht te volgen. De begeleiding kunnen we lang of kort inzetten, afhankelijk van wat er nodig is.
Samenwerking met thuis en school
We bespreken de zorgdoelen, bijbehorende afspraken, manier van werken en evaluaties met de ouders en school. Waar mogelijk betrekken we uw kind hierbij. Dit doen we eventueel samen met de hulpverlening thuis (bijv. opvoedondersteuning). Zo willen we goede hulp bieden aan uw kind.
De hulpverlener stemt goed af met de school (en ouders) over:
- begeleiding en advies aan leerkrachten of onderwijsassistenten bij bepaald gedrag;
- observatie in de klas, over hoe het gaat, werken in de groep, uw kind in contact met de juf/meester;
- samenwerken rond ziekteverzuim bij leerlingen;
- beslissing en uitvoering van de benodigde hulp, bijvoorbeeld in de vorm van een onderwijszorgarrangement.
Werkwijze bij hulp op school
We werken zoveel mogelijk met vaste gezichten, zodat er rust en regelmaat is in de klassen. Ouders kunnen in een digitale omgeving de rapportages van de hulpverlener inzien. De hulpverleners worden gecoacht vanuit Agathos, werken samen met een gedragswetenschapper of gedragscoach en zijn indien nodig SKJ-geregistreerd (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd). Wij hebben kennis van ontwikkeling, gedrag en diagnoses zoals autisme, AD(H)D en trauma- en hechtingsproblematiek. We sluiten zoveel mogelijk aan bij de aanpak en taal van de school. Indien nodig stemmen we dit af met andere professionals op en om de school. Ons doel is om samen toe te werken naar de situatie dat het kind weer, zoveel als mogelijk, zelfstandig het onderwijs kan volgen en deel kan zijn van de klas.
Verschillende hulpvormen
Financiering
Afhankelijk van de soort hulp worden de kosten betaald vanuit de
gemeente (Jeugdwet), de Wet langdurige zorg (Wlz), de school of het samenwerkingsverband
Passend Onderwijs.
Gemeente (Jeugdwet)
Agathos heeft met meer dan 50 gemeenten contractafspraken voor de betaling van de jeugdhulp. Om een hulpverlener op school in te zetten, worden er afspraken gemaakt met de gemeente, school en Agathos.
Voor persoonlijke maatwerktrajecten is een beschikking van de gemeente nodig. Deze kunnen ouders zelf aanvragen bij de gemeente waar het kind woont. Het is vaak ook mogelijk om persoonsgebonden budget (pgb) aan te vragen. Agathos of de school kan helpen bij het indienen van een aanvraag.
Wet langdurige zorg (Wlz)
Als een kind blijvend aangewezen is op 24-uurszorg, kunnen ouders een zorgprofiel bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) aanvragen. Een deel van dit geld kunt u inzetten voor de extra begeleiding op school.
Budget van school of samenwerkingsverband Passend Onderwijs
Ook het samenwerkingsverband Passend Onderwijs en de school hebben budget dat voor zorg ingezet kan worden.
Contact met Agathos hulpverlening
Meer informatie over e-health?
Samenwerken met het netwerk
Als u moeite heeft met het reilen en zeilen in het gezin, kunt u steun vinden bij de mensen om u heen. Onze hulpverleners geloven in die samenwerking en betrekken daarom graag uw sociale omgeving.
Verhalen van Lelie zorggroep
Laat u inspireren!
Lees de verhalen van cliënten en zorgverleners voor een beeld van onze zorg- en hulpverlening.
''Ik heb veel steun aan de gesprekken''
Sommige kinderen en jongeren hebben extra begeleiding nodig op school. Zoals Thomas (16)* die twee jaar geleden de overstap maakte van speciaal onderwijs naar een reguliere middelbare school. Corrinne van der Have werkt bij Agathos als hulpverlener in het onderwijs en begeleidt Thomas daarbij.
Vind de juiste hulp bij u in de buurt