Lelie zorggroep geeft kleur en ruimte aan christelijke zorg en hulpverlening in Nederland. De merken Agathos, Curadomi en Lelie zorggroep wonen, zorg en welzijn zijn verschillend, maar delen de christelijke identiteit. De Bijbel wijst ons de weg om elkaar lief te hebben en voor elkaar te zorgen. Cliënten die zelf niet christelijk zijn, zijn ook van harte welkom.

In de zorg en hulpverlening ervaren we verbinding, omdat we graag zorg en hulp verlenen vanuit liefde voor God en onze naaste. Vanuit ons hart. De Bijbel en onze christelijke traditie inspireren ons om voor elkaar te zorgen.

Oude en jongen handen op elkaar op schoot

Verschillende merken, één Lelie zorggroep

De merken Agathos, Curadomi en Lelie zorggroep wonen, zorg en welzijn zijn verschillend, maar hebben alle de christelijke identiteit. Ze zijn in een andere tijd en op een andere manier ontstaan en hebben ook een ander karakter. Ze geven op verschillende manieren uiting en vorm aan de christelijke identiteit, maar vormen samen één Lelie zorggroep. Het zijn verschillende bloemblaadjes die horen bij één lelie. Lelie zorggroep is de koepel die deze merken kleur en ruimte geeft. Er is ruimte voor een eigen invulling van de christelijke identiteit. Zo versterken en voeden de merken elkaar en zijn we verbonden in de zorg voor u. Want zorg verbindt. En u als cliënt bent altijd welkom!

De Bijbel over zorg

Lelie zorggroep is een zorgorganisatie met liefde voor God en liefde voor mensen. We geloven dat God alles heeft gemaakt en lezen in de Bijbel hoe we elkaar lief kunnen hebben en voor elkaar kunnen zorgen. De lelie is een mooie bloem die ook in de Bijbel voorkomt. In Mattheüs 6 houdt Jezus zijn ‘bergrede’ en daarin vertelt Hij hoe mooi de lelies bloeien en hoe goed God zorgt. Ook wij voelen ons gedragen door die liefdevolle zorg. En dat geeft ons de basis voor de zorg die we bieden. Vol overtuiging en passie, maar ook in vertrouwen dat het God is die voor ons zorgt.

Door de eeuwen heen hebben christenen en niet-christenen zich in de zorg voor elkaar laten inspireren door de Bijbel. Veel Bijbelteksten inspireren ook ons om zorg en hulp te verlenen vanuit de Bijbel.

Filippenzen 2:4

Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander.

Galaten 6:2

Draag elkaars lasten, zo leeft u de wet van Christus na.

Romeinen 12:10

Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf.

Galaten 6:10

Laten we dus, in de tijd die ons nog rest, voor iedereen het goede doen, vooral voor onze geloofsgenoten. (Dit is al meer dan 50 jaar de inspiratietekst van Agathos.)

Matteüs 22:37-39

‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. (Dit is de inspiratietekst voor Curadomi.)

Jakobus 1:27

Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven.

Spreuken 19:17

Wie barmhartig is voor een arme leent aan de HEER, die zal hem zijn weldaad vergoeden.

Efeziërs 4:32

Wees goed voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven heeft.

Johannes 13:34-35

Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.

Medewerkers over geloof in hun werk

We lezen in de Bijbel hoe we elkaar lief kunnen hebben en voor elkaar kunnen zorgen. Iedereen binnen Lelie zorggroep geeft hier een eigen invulling aan. Een paar medewerkers vertellen hoe zij dit in de praktijk ervaren.

“Vooral in de laatste levensfase kan ik als verpleegkundige een rol spelen bij geloofs- en levensvragen. Dat kan door met de cliënt in gesprek te gaan en te luisteren of door bijvoorbeeld nog een stukje uit de Bijbel te lezen. Het gaat in de gesprekken met cliënten echt niet altijd over geloof, maar ze weten dat ze ook daarover met ons kunnen praten, en dat vinden de meeste cliënten erg fijn.”
“Ik begeleidde in de hulpverlening een moeder die al heel lang ontzettend depressief was. Die zondag werd er gepreekt over psalm 127. Toen bedacht ik me dat ik te veel op eigen kennis en vaardigheden vertrouwde. Ik bad of God het werk wilde zegenen en was echt verwonderd dat ik een week later een enorme positieve verandering bij deze moeder opmerkte. Als je het soms niet meer weet, weet God het altijd.”

“Bij een van onze cliënten bieden we verpleging en verzorging en soms is hij heel verdrietig. Dan gaan we op de rand van het bed zitten en zingen we samen een psalm of geestelijk lied. Dat we dat kunnen bieden, vind ik het mooiste.”

Bijbelpodcast voor zorgverleners

Luister ook eens de Bijbelpodcast Aandacht, speciaal voor christelijke zorgverleners. Deze maakt Lelie zorggroep in samenwerking met de IZB en andere christelijke zorgorganisaties en is voor christelijke zorgmedewerkers in heel Nederland te beluisteren. Elke maand zorgt een medewerker uit de zorg voor een inspirerende overdenking vanuit de eigen ervaring. Altijd met hoop en inspiratie vanuit de christelijke praktijk.

Vrouw in zorgjasje luistert de bijbelpodcast aandacht

Toerustingsmodules

Hoe speelt onze levensovertuiging een rol in ons werk? Daar denken we graag over na bij Lelie zorggroep, vanuit de christelijke identiteit van onze organisatie. Om onze collega’s te helpen, ontwikkelden we samen met de Christelijke Hogeschool Ede handreikingen over thema’s waarover we met elkaar in gesprek kunnen gaan. Zodat medewerkers, ondanks de grote werkdruk, toch tijd kunnen vinden voor inspiratie, bezieling en een goed gesprek. Zo denken we samen na, geven we ‘zin’ aan ons werk en houden we de identiteit levend.

De twintig handreikingen voor (team)gesprekken over identiteit en bezieling zijn beschikbaar voor alle (christelijke) zorgverleners die daarin interesse hebben. Neem contact met ons op om de handreikingen op te vragen.

Drie vrouwelijke zorgmedewerkers staan buiten bij hun fiets en praten en lachen met elkaar

Boek ‘Christelijke zorg’

Wat is christelijke zorg eigenlijk? Vanuit die vraag ontstond het lectoraat christelijke professie in de zorg van Lelie zorggroep en de Christelijke Hogeschool Ede. Van 2015 tot 2022 was Simon Polinder als ‘associate lector’ vanuit de Christelijke Hogeschool Ede verbonden met Lelie zorggroep. Hij schreef, samen met Bart Cusveller het boek ‘Christelijke zorg, Professional, praktijk en organisatie’. De inzichten zijn later uitgewerkt tot handreikingen en inspiratie waarmee we onze collega’s vormen en toerusten voor hun werk in de zorg en hulpverlening.

Man met donker haar en een grijs pak van onderaf gefotografeerd

Onze zorgvisie

Iedereen is uniek en iedereen is waardevol. Als christelijke zorgorganisatie vinden we het belangrijk om bezig te zijn met zingeving en identiteit. Onze christelijke identiteit kunt u ook merken bij onze visie op zorg en onze manier van omgaan bij de zorg rondom het levenseinde. Lees hier meer over onze zorgvisie.