Verbinding

Verbinding

Verbinding

Verbinding, een van de kernwaarden van Lelie zorggroep, is een mooie, kwetsbare en belangrijke factor in mijn werk. Het aangaan van een verbinding met onbekende zorgverleners kan voor cliënten een enorme drempel zijn. Het is moeilijk om aan te geven dat het niet meer alleen lukt. Stel je voor dat er twee keer op een dag vreemde zorgverleners over de vloer komen die je helpen met zaken die niet meer alleen lukken. Wat een kwetsbaarheid laten de cliënten hierbij zien en vooral ook wat een lef! Tijdens de jaren dat ik werkzaam ben in de wijk heb ik enorm veel respect gekregen voor de cliënten die de verbinding aan durven gaan en zich kwetsbaar op durven te stellen. Deze gedachten gaan door mij heen als ik de deur sluit bij een cliënt met wie ik net de zorg afgesloten heb.

Mijn gedachten gaan terug naar twee maanden geleden. Ik had die dag de bereikbaarheidsdienst en kreeg een telefoontje vanuit het ziekenhuis. De vraag van de transferverpleegkundige was of wij plek hadden voor een cliënt die wondzorg nodig had. Het was geen complexe wondzorg, maar omdat het op een plek was waar de cliënt zelf niet bij kon en ter observatie was, had ze professionele zorgverlening nodig. Wij hadden plek om deze cliënt in zorg te nemen en drie dagen later ging ik voor de intake en het eerste zorgmoment naar mevrouw Baars*. Tijdens het gesprek werd duidelijk dat mevrouw Baars in het verre verleden heel nare ervaringen had gehad met de thuiszorg. Ze zei letterlijk: ''Als er iemand hier over de vloer komt en die bevalt mij niet, dan is daar de deur om te vertrekken''.

In de maanden dat mevrouw Baars in zorg was, is langzaam een vertrouwensband ontstaan tussen de zorgverleners en mevrouw. Stapje voor stapje zijn we dit proces samen aan gegaan. En wat is er een mooie, diepe verbinding ontstaan! Tijdens het eindgesprek van vanochtend zei mevrouw Baars: ''Meid, wat ben ik blij met jullie! Het was, zoals je weet, een enorme drempel maar ik ben zo dankbaar en blij dat ik jullie toegelaten heb. Wil je mij een plezier doen? Wil je als je hier nog eens in de buurt bent een kop koffie komen drinken? Ik heb mensen genoeg om mij heen, maar ik vond het zo fijn om jullie te leren kennen en met jullie te praten.'' Terwijl ze dit alles zegt komen er tranen in haar ogen. Wat heeft deze vrouw zich de laatste maanden kwetsbaar op moeten stellen. Wat een respect heb ik voor haar! Ik leg mijn hand op haar hand en vertel dat ik enorm trots op haar ben en dat ik haar wil bedanken voor haar vertrouwen in ons.

De wond is genezen en daardoor is de tijd aangebroken om mevrouw Baars los te laten. Ik mag niet vertrekken zonder een presentje voor het hele team en voordat ze ons telefoonnummer opgeschreven heeft voor als het nodig is. Lachend roept ze mij na: ''Ik weet jullie te vinden hoor als het nodig is!'' Een gevoel van trots en dankbaarheid komt in mij op. Trots op ons geweldig mooie team, maar juist ook trots op deze cliënt!

*Onze bloggers gaan met respect om met onze cliënten en collega’s. Alles wat in bovenstaande tekst is opgeschreven is zo veranderd, dat niemand erin te herkennen is. En mevrouw Baars heet in het echt anders.

Onze zorg- en hulpverleners - met uiteenlopende functies - schrijven wekelijks een persoonlijk blog over hun (werk)ervaringen, grappige anekdotes of ander interessant leesvoer. Ook is er regelmatig een gastblogger aan het woord. Er is elke week iets nieuws te lezen op ons blog!
Lees hier meer over onze bloggers.

Op zoek naar werk in de zorg? Kijk op werkenbijleliezorggroep.nl voor onze vacatures.
Word jij de collega van Eline? Klik hier voor onze vacatures in Culemborg.

Zorg verdient waardering

www.leliezorggroep.nl

Waardeer mij

0900 22 44 777

Vragen? Advies nodig?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.