Een robot-medewerker in de zorg

Een robot-medewerker in de zorg

Een robot-medewerker in de zorg

Het lijkt een soort schrikbeeld als het over technologie in de zorg gaat. Een robot aan het bed in plaats van een mens van vlees en bloed, zover zal het toch niet komen? Daar moet je toch niet aan denken… En nee, ik verwacht niet dat dat zomaar gaat gebeuren. Maar een robot in de zorg kan in sommige gevallen toch zeker wel wat opleveren.

Al twee keer eerder schreef ik een blog over robots in de zorg. Bijna drie jaar geleden voor het eerst. Er zijn robots waar we al redelijk aan gewend zijn en die al regelmatig gebruikt worden. Denk aan robotkatten of zeehonden, die in verpleeghuizen veel gebruikt worden om een stuk geborgenheid te bieden aan mensen met dementie. In de thuiszorg kennen we ook verschillende robots die ondersteunen bij de dagstructuur. Deze robots geven herinneringen, bijvoorbeeld wanneer het tijd is om medicijnen in te nemen of te eten. Eigenlijk helemaal niet zo spannend.

En dan is er nu een nieuw fenomeen, iets waar we bij Lelie zorggroep nu ook mee aan de slag gaan. Het gaat nog verder dan een ‘gewone’ robot, namelijk: een onzichtbare robot. Het is een robot die je inbouwt in de computer en die taken kan overnemen die eerder door een mens werden uitgevoerd. Het is daarmee een robot-medewerker. Deze medewerker kun je opdrachten geven die vervolgens foutloos en supersnel worden uitgevoerd. Deze robot kan het dus eigenlijk nog beter dan een mens en is daarnaast nooit ziek, heeft geen vakantie, werkt 24/7, klaagt nooit en krijgt geen salaris. Dat klinkt haast te mooi om waar te zijn, maar is echt al mogelijk!

Merkt onze cliënt daar wat van in de dagelijkse zorg? Nee, dat niet. Maar het is de bedoeling dat het wel onze zorgmedewerkers gaat ontlasten en dat zorgt ervoor dat er meer cliënten betere zorg kunnen krijgen. Vorige week hebben we een eerste bijeenkomst gehad om in beeld te brengen wat er mogelijk zou kunnen zijn om als taken toe te delen aan deze ‘medewerker’. Het blijft tenslotte een robot, wat betekent dat wanneer er keuzes gemaakt moeten worden of inhoudelijke kennis, dit niet geschikt is voor de robot. Het moet dus gaan om taken die eenvoudig en veelal herhalend zijn en grotendeels steeds op dezelfde manier gebeuren. Tijdens de bijeenkomst hebben collega's van verschillende functies met elkaar gebrainstormd over wat er mogelijk zou kunnen zijn. En daar kwamen toch zeker meerdere goede ideeën naar boven! Zoals het invoeren van nieuwe cliënten, of juist het afmelden, overdragen en archiveren wanneer de zorg wordt afgesloten. Daarnaast is er nog winst te behalen als het gaat om het regelen van medicatieoverzichten en het afstemmen van veranderingen met de apotheek en huisarts. Komende tijd gaan we dit verder uitwerken en zal de robot aan de slag gaan met het overnemen van concrete taken.

Zo zie je maar weer dat een robot in de zorg helemaal niet ten koste hoeft te gaan van tijd voor de cliënt. Integendeel: deze robot gaat extra tijd opleveren voor onze medewerkers, wat betekent dat er juist meer tijd vrij komt om échte aandacht te geven aan de cliënten die zorg nodig hebben.

Onze zorg- en hulpverleners - met uiteenlopende functies - schrijven regelmatig een persoonlijk blog over hun (werk)ervaringen, grappige anekdotes of ander interessant leesvoer.
Lees hier onze blogs en verhalen.

Ben jij op zoek naar werk met waardering? Kijk op werkenmetwaardering.nl voor onze vacatures.

Zorg verdient waardering

www.leliezorggroep.nl

Waardeer mij

0900 22 44 777

Vragen? Advies nodig?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.